söndag 13 juli 2014

Garnfabriken, Linnégatan 3.....


Där stod hon kära Ingalill , i sin superfina garnbutik ”Garnfabriken” på Linnégatan 3 i Göteborg.

Ingalill Johansson, som jag har känt sedan jag började jobba på Marks & Kattens 1983. Fast då hette företaget Gustaf Werner och låg i Gårda, bakom gamla Ullevi.

Jag har varit i Göteborg idag och hämtat hem lite böcker från bokförlaget, och passade på att hälsa på henne. Jag  brukar kalla henne min mentor. Hon är en av dom som har lärt mig att göra stickbeskrivningar och hon är en underbar kvinna och vän, en  fantastisk designer, glädjespridare och inspirationskälla.  Jag kommer ihåg att jag, i början på Marks & Kattens  följde med henne och Katarina Segerbrand som en liten assistent och fotade alla kollektioner. Det var så roligt att få vara med och se hur det går till , plocka rekvisita, se sina egna designs vara uppstickade och bli plåtade. Och man tyckte att modellerna var såååååå coola och snygga. J

Ingalill är upphovskvinna till den underbara stickboken Stickat i ekologisk ull . Den är utgiven på samma förlag som min bok, dvs Andina Förlag. Hennes fina butik ligger längst ner på Linnégatan i en lokal med stora fönster en halv trappa ner. Supermysigt. Man vill bara stanna och låta sig inspireras, känna på allt. Det var nog dagens höjdpunkt att träffas och språka lite.

Tveka inte att besöka butiken om ni spatserar på Linnégatan  och får en akut känsla av att ni vill köpa något härligt garn och börja sticka. Hoppa in bara…….:)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar