söndag 11 maj 2014

Spetstickad kofta i Allers.....


En fin rosa, spetsstickad tröja i garnet Cecilia från Svarta Fåret, designade jag speciellt för Allers. Den var med i Allers nr 8 2014. Ett jättefint vackert mönster. En tacksam tanke har dykt upp.

Jag har fått flera telefonsamtal om koftan, vilket är jättekul eftersom det visar att många vill sticka tröjan! J Och det har varit glada kvinnor i olika åldrar. Den äldsta var 87 år. Fantastiskt. Så, vill jag också vara när jag blir 87……(jag skriver inte OM jag blir 87, utan NÄR jag blir 87)..så pigg och nyfiken på nya saker så att jag ger mig på ett fint spetsmönster. 
Men till saken…..frågorna har handlat om samma sak. ” Hur stickar man mönstret när man börjar maska av vid ärmhålet och börjar med raglanintagningarna ”.

Det här är ett utvecklande och positivt dilemma för mig som designer. Jag beskriver ett plagg, och försöker förklara på bästa sätt. Men, uttryck och tekniska saker som är en självklarhet för mig kan bli en svårighet för någon annan. Vad jag vill säga är, att dessa samtal med stickande kunder är värda GULD. Det ger mig själv en chans att utvecklas, förstå att jag ibland kanske måste förklara på ett annat sätt, formulera om, vara ännu tydligare, övertydlig i vissa fall.
Spännande att höra hur olika människor kan tolka vissa saker i samma beskrivning. Tack alla ni som hör av er och påpekar saker, det hjälper mig.

Sen kan det ju vara mindre roligt också…i och för sig..om något verkligen blivit fel på riktigt !
För ett par år sedan när jag skulle åka på en välförtjänt, avkopplande semester i fina maj, med min familj. Vi skulle slappa på vårt favorit ställe på vår underbara grekiska favorit ö, Karpathos. Samma vecka som vår resa publicerade Allers en kofta som jag gjort för Järbo Garn. Den var en liten hit och många stickade koftan. Det fanns ett fint linne till också. I linnet var det ett annat mönster….som i beskrivningen kallades för mönster 2. MEN i tidningen publicerades enbart koftan vilket gjorde folk tokigt förvirrade när det fanns en förklaring till ett ”mönster 2” som aldrig används i koftan. Så, jag var blev nerringd på den semestern, av snälla men grubblande damer som undrade om de gjort fel någonstans, missat något. Till slut stängde jag faktiskt av  telefonen………..händer inte ofta.
J

Over and out från ett regnigt men väldigt grönt Lidköping.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar