tisdag 27 maj 2014

Mönsteridé på morgontrötta fötter....


Sätter morgontrötta fötter på gryningskallt golv……klockan är bara 5:30 och en  mönster idé har poppat upp. Måste skriva ner den, annars glömmer jag antagligen.

Papper och penna, jag går in i Alvas rum. Där sussar hon sött, ihopkrupen under lakanet. Morgonsolen strålar in genom hennes fönster. Hon har ingen rullgardin så ljuset flödar. Att hon kan sova . Hittar ingen penna och inget papper heller.

Ok, ner i Olivias rum. Snubblar nästan på Fideli vår lilla kattjej, som sträcker ut sig på golvet till dubbel längd i en svängd , akrobatisk formation. Hon ser ut som en hårig grå-brun banan i den ställningen.

Nu så, ”paper and pen”, tadah! Rita…skriv…..klar…..

Tillbaka till sängen. Nej, jag stickar några varv på min lilla förklädesklänning istället. Snart klar…..igen. Fick repa upp ena bakstycket efter att jag upptäckte att jag gjort intagningarna åt fel håll. Klåpigt.

Klockan är 6:30…….väcker Alva och sätter på tevatten.  Dagen tar fart…….

Stickade prov till min idé…..en enkel sommar tröja med vid hals, raglansöm och rader med tappade maskor i olika storlekar. Inga resårer. Kan bli fint.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar