Aloha!
Hur kan 2 veckor gå så fort. Helt plötsligt är jag tillbaka i Sverige. Och inte blev det stickat något på Hawaii. Varken poncho eller bikini.
Men däremot fann jag inspiration, som jag packat ner i mitt sinne.
På köksbordet när jag kom hem låg en tidning från Allers. Jag brukar alltid få den hemskickad när jag har med någon design i tidningen. Och nu var det dags för publicering av mitt gulliga babyset med pippiränder.
Modellplaggen är stickade i ett mjukt Merinogarn från Svarta Fåret, Baby Merino. http://www.svartafaret.se/garn/baby-merino/farger
Men man kan använda andra garner så klart, bara se till att masktätheten stämmer.
Blev riktigt lyckat. KUL!
Här kommer jag skriva och nysta om mitt yrke som stickdesigner och allt som det för med sig. Mina projekt, uppdrag, idéer, mina hurrarop när jag hittar en underbar ny stickteknik, eller jippierop när ett modellplagg blir perfekt. Eller delge känslan när nya färger i favoritgarnet dimper ner. Men också , antagligen, om livet, tankar om ditt och datt och ORD....för att jag gillar ORD. Följ mig på Instagram: soolorado_stickdesign Där uppdaterar jag flera gånger i veckan
lördag 21 februari 2015
måndag 2 februari 2015
Aloha, On the way..nästan ..och garnet Lina
Aloha!
Visste ni att det bara finns 12 bokstäver i det hawaiianska språket. Vi ska bo på Hukilau Beach, som ligger vid Kamehamea Highway, ni hör ju, det finns inte mycket att spela med.
Hukilau Beach ( bild från harryhondaspics.blogspot.com)


( och så här kommer det väl se ut när vi äter kvällsmat på stranden då.....i solnedgången.....:)...... bild från "steelc6th.com)
Nu, bär det av med min Ohana (familj :) till sol, värme och äventyr, lite snorkling med fina fiskar och turtles, hoppas jag.
I handbagaget har jag packat ner det underbara Limegröna garnet Cecilia. Det får bli en liten sommarponcho on the go. I det ljuvliga bladmönstret som jag skrev om häromdagen. Hm.....om man nu får ha med sig stickor på planet. Vi får se:) Men, 11½ timme mellan Frankfurt och San Fransisco....och sedan tycker man att man är nästan framme......då är det 5 timmar och 38 minuter kvar. Så, om jag får sticka lite blir jag tillfredsställd....haha.....
Dessutom, ligger det med ett annat favorit Garn i stickbagen, underbara garnet LINA.
http://www.jarbo.se/mot-lina/
Som Järbo garn nu lanserar på sin fina hemsida. Finns i jordnära , neutrala färger. Garnet passar i alla möjliga plagg, lite ruffiga, lite finare, enkla basplagg. Och jag fick äran att vara en av de första att göra design i garnet. Design som jag blev riktigt nöjd med. Gå gärna in på länken ovanför och checka färgerna.....och min design på länken nedanför......som , men allihop är ju mina. Tjohoooo!
http://www.jarbo.se/beskrivningar/?garn=90&kategori=&plagg=&kvalite=&teknik=&designer=&inspiration_nr=&patterns_lang=&lang=s&btn2=S%C3%B6k
Bl.a den här barntröjan. Superenkel, med snörning, inga resårkanter, men däremot arbetade , fina intagningar vid raglansömmarna. :)

Visste ni att det bara finns 12 bokstäver i det hawaiianska språket. Vi ska bo på Hukilau Beach, som ligger vid Kamehamea Highway, ni hör ju, det finns inte mycket att spela med.

Hukilau Beach ( bild från harryhondaspics.blogspot.com)

( och så här kommer det väl se ut när vi äter kvällsmat på stranden då.....i solnedgången.....:)...... bild från "steelc6th.com)
Nu, bär det av med min Ohana (familj :) till sol, värme och äventyr, lite snorkling med fina fiskar och turtles, hoppas jag.
I handbagaget har jag packat ner det underbara Limegröna garnet Cecilia. Det får bli en liten sommarponcho on the go. I det ljuvliga bladmönstret som jag skrev om häromdagen. Hm.....om man nu får ha med sig stickor på planet. Vi får se:) Men, 11½ timme mellan Frankfurt och San Fransisco....och sedan tycker man att man är nästan framme......då är det 5 timmar och 38 minuter kvar. Så, om jag får sticka lite blir jag tillfredsställd....haha.....
Dessutom, ligger det med ett annat favorit Garn i stickbagen, underbara garnet LINA.
http://www.jarbo.se/mot-lina/
Som Järbo garn nu lanserar på sin fina hemsida. Finns i jordnära , neutrala färger. Garnet passar i alla möjliga plagg, lite ruffiga, lite finare, enkla basplagg. Och jag fick äran att vara en av de första att göra design i garnet. Design som jag blev riktigt nöjd med. Gå gärna in på länken ovanför och checka färgerna.....och min design på länken nedanför......som , men allihop är ju mina. Tjohoooo!
http://www.jarbo.se/beskrivningar/?garn=90&kategori=&plagg=&kvalite=&teknik=&designer=&inspiration_nr=&patterns_lang=&lang=s&btn2=S%C3%B6k
Bl.a den här barntröjan. Superenkel, med snörning, inga resårkanter, men däremot arbetade , fina intagningar vid raglansömmarna. :)

fredag 30 januari 2015
Bladmönster.......
Som designer så har man ju speciella saker som får en att mysa extra mycket. För mig är det vissa sticktekniker. Att komma på eller hitta ett nytt supersnyggt flätmönster eller en ovanlig fläta. Det är magiskt för mig. Och nu när jag jobbar med design för vår sommar 2016 bl.a....så har jag fastnat för bladmönster. Det är så fint och oerhört roligt att sticka. Enkelt , och det är så roligt att se det växa fram genom några få enkla, olika slags maskor.
Ihoptagningar, omslag och räta och aviga maskor. Supereasy.
Så, det senaste jag hittade, som kanske inte är nytt för alla så klart , men jag har inte stickat det i den här kombinationen förut är det här fina mönstret.
Stickar i Cecilia från Svarta Fåret, i en ny ljuslime. Underbar nyans.
Tänkte mig en lite oversized, luftig sommar tröja med halvlång ärm, eller en liten sommarponcho med fransar.....stickar på lite större stickor än rekommenderat så att det blir luftigt.
Kanske mitt Hawaiiprojekt......istället för en bikini.
Kanske en kort kjol till, med mönstret nedtill.....
Vi får se......
Ihoptagningar, omslag och räta och aviga maskor. Supereasy.
Så, det senaste jag hittade, som kanske inte är nytt för alla så klart , men jag har inte stickat det i den här kombinationen förut är det här fina mönstret.
Stickar i Cecilia från Svarta Fåret, i en ny ljuslime. Underbar nyans.
Tänkte mig en lite oversized, luftig sommar tröja med halvlång ärm, eller en liten sommarponcho med fransar.....stickar på lite större stickor än rekommenderat så att det blir luftigt.
Kanske mitt Hawaiiprojekt......istället för en bikini.
Kanske en kort kjol till, med mönstret nedtill.....
Vi får se......
tisdag 20 januari 2015
Hollys mössa......check.....
Voilà!
Flickaccessoirer klara , i garnen Tindra och Freja.
Jag är nöjd, det blev supermjukt, enkelt, ROSA........:)......dock inga öron eller boll. Orkade inte göra en boll, så jag satte i ett fint siden band och drog till. Vill man inte ha bandet så är det ju bara att ta bort. Eller om man vill ha en annan färg på bandet så kan man bara byta. Praktiskt så det förslår.
Pulsvärmare , med ett litet hål i sidan för tummen om man vill lufta den.
Paketet går iväg idag till den lilla damen i Stockholm.....så får vi se om det kommer i retur eller ej.
Mot nästa lilla vid-sidan-av- projekt......
Flickaccessoirer klara , i garnen Tindra och Freja.
Jag är nöjd, det blev supermjukt, enkelt, ROSA........:)......dock inga öron eller boll. Orkade inte göra en boll, så jag satte i ett fint siden band och drog till. Vill man inte ha bandet så är det ju bara att ta bort. Eller om man vill ha en annan färg på bandet så kan man bara byta. Praktiskt så det förslår.
Pulsvärmare , med ett litet hål i sidan för tummen om man vill lufta den.
Paketet går iväg idag till den lilla damen i Stockholm.....så får vi se om det kommer i retur eller ej.
Mot nästa lilla vid-sidan-av- projekt......
fredag 16 januari 2015
Helgens filmtips.....
Välkomna till helgens filmtips.
Såg en väldigt, bra film igår........väldigt bra. Vet inte om det är åldern men tårarna rann, känslorna sprakade, och reflektionerna nötte. Kände mig lite drained efteråt, och samtidigt fylld. Älskar filmer där jag känner:) Säger det igen, "vet inte om det är åldern"......är det inte alltid det förresten.....men jag är oerhört känslostyrd just nu. Mycket mer än vanligt. Jag gråter för allt,haha......kan känna äkta glädje och fälla en tårar när någon går vidare i Mästerkocken på TV 4......tänk vilken dröm för just den personen. WOW!!!! Eller som idag när jag fick en underbart vacker bukett med tulpaner av min man. Småsaker är värdefulla på ett dramatiskt sätt just nu, blir stora och fina. Jag står mitt i livet....eller till och med kanske lite efter "mitt i livet".....har missat vissa chanser, vissa tåg har lämnat min dammiga perrong, vissa tåg står förhoppningsvis och väntar med något spännande. Ibland är det svårt att förstå och förhålla sig till det. ....till åren som går.
Ja just det ja....filmen. Lite Hollywood varning....men jag köpte det. :)
THE JUDGE
Med Robert Down Jr, Robert Duvall mfl. Ett drama om en messy far-son relation, relation mellan 3 bröder, tillbakablickar , mm, mm och samtidigt vacker och rolig och lustig.
Jag ger den 5 Fluffiga Nystan av 5!
Och här är en länk till en trailer:https://www.youtube.com/watch?v=BJanBLo6AOY
Såg en väldigt, bra film igår........väldigt bra. Vet inte om det är åldern men tårarna rann, känslorna sprakade, och reflektionerna nötte. Kände mig lite drained efteråt, och samtidigt fylld. Älskar filmer där jag känner:) Säger det igen, "vet inte om det är åldern"......är det inte alltid det förresten.....men jag är oerhört känslostyrd just nu. Mycket mer än vanligt. Jag gråter för allt,haha......kan känna äkta glädje och fälla en tårar när någon går vidare i Mästerkocken på TV 4......tänk vilken dröm för just den personen. WOW!!!! Eller som idag när jag fick en underbart vacker bukett med tulpaner av min man. Småsaker är värdefulla på ett dramatiskt sätt just nu, blir stora och fina. Jag står mitt i livet....eller till och med kanske lite efter "mitt i livet".....har missat vissa chanser, vissa tåg har lämnat min dammiga perrong, vissa tåg står förhoppningsvis och väntar med något spännande. Ibland är det svårt att förstå och förhålla sig till det. ....till åren som går.
Ja just det ja....filmen. Lite Hollywood varning....men jag köpte det. :)
THE JUDGE
Med Robert Down Jr, Robert Duvall mfl. Ett drama om en messy far-son relation, relation mellan 3 bröder, tillbakablickar , mm, mm och samtidigt vacker och rolig och lustig.
Jag ger den 5 Fluffiga Nystan av 5!
Och här är en länk till en trailer:https://www.youtube.com/watch?v=BJanBLo6AOY
torsdag 15 januari 2015
Hängig mössa på gång...
Nytt impulsprojekt på gång. Jag har en supersöt liten flicka i släkten som älskar Rosa!!! Barnens kusin. Hon har t.o.m. ett eget litet Rosa kryp-in i sin nya lägenhet, på söder i Stockholm:) Helt underbart.
Så, då tänkte jag att hon kanske skulle vilja ha en Rosa huvudbonad också......så nu stickar jag en dramatisk blanding av Freja från Svarta Fåret och Tindra från Järbo garn, i ROSA!
Det blir supermjukt och spretigt och härligt. Sen om det blir en hängig mössa , kanske med en boll i toppen , eller en fyrkantig mössa med öron,,,,,,det har jag inte bestämt ännu. Men det är jättekul att sticka det.
Sen blir det ett par pulsvärmare också, med titthål för tummen om man vill ha dom längre upp. Jag lägger ut mönstret här på bloggen sen. Väldigt enkelt att sticka.
Det här kan ju bli en total flopp alltså. Små damer kan ju vara väldigt bestämda, men jag chansar:)
Här hittar ni Svarta Fåret & Järbo Garn
http://www.svartafaret.se/
http://www.jarbo.se/
Så, då tänkte jag att hon kanske skulle vilja ha en Rosa huvudbonad också......så nu stickar jag en dramatisk blanding av Freja från Svarta Fåret och Tindra från Järbo garn, i ROSA!
Det blir supermjukt och spretigt och härligt. Sen om det blir en hängig mössa , kanske med en boll i toppen , eller en fyrkantig mössa med öron,,,,,,det har jag inte bestämt ännu. Men det är jättekul att sticka det.
Sen blir det ett par pulsvärmare också, med titthål för tummen om man vill ha dom längre upp. Jag lägger ut mönstret här på bloggen sen. Väldigt enkelt att sticka.
Det här kan ju bli en total flopp alltså. Små damer kan ju vara väldigt bestämda, men jag chansar:)
Här hittar ni Svarta Fåret & Järbo Garn
http://www.svartafaret.se/
http://www.jarbo.se/
fredag 9 januari 2015
knappdilemmat löst.....tror jag.....
Tack alla som bollade tillbaka ang knappvalet! :) Jättekul.
Hm...men det blev en annan knapp ändå, än urvalet som fanns från början.
Sprang på en söt liten hel, rund, rosa knapp,lite pärlemoaktig i lystern...kanske att den är lite för gul i nyansen....men formen passar till snitten i koftan. Tycker jag. :)
Sen kan man ju alltid byta knappar om man hittar någon som känns bättre.
Så, babykofta klar.
Hm...men det blev en annan knapp ändå, än urvalet som fanns från början.
Sprang på en söt liten hel, rund, rosa knapp,lite pärlemoaktig i lystern...kanske att den är lite för gul i nyansen....men formen passar till snitten i koftan. Tycker jag. :)
Sen kan man ju alltid byta knappar om man hittar någon som känns bättre.
Så, babykofta klar.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)







