torsdag 19 juni 2014

Flugjakt


Nu ska här stickas herrattiralj av litet formatJ Jag ska göra en fluga, Bow-Tie, till min dotters fästman…..min blivande  svärson. Han vet inte om det, men jag tror att han kommer tycka att det är kul.
Det är inte så ofta man har anledning att skutta runt i cybervärlden och leta efter inspiration på stickade eller virkade flugor. Så min förvåning var STOR när jag insåg hur mycket det finns av den varan. Det flesta, är ju i och för sig inte handstickade utan maskinstickade, men ändå.
Jag har hittat mängder av underbara flugor, randiga, prickiga, mitt favoritmönster-paisley, riktigt fula och gulliga, enfärgade i härliga färger.
I samband med det här så blev min kunskapsiver också  väckt. När började man använda fluga????
På en hemsida, www.herrfluga.se , hittade jag att flugor började bäras redan på 1700-talet av kroatiska befälhavare, under de preussiska krigen. Men varför?? Vet ej.
Men, under slutet av 1800-talet, tack vare ….eller på grund av…hm…..överklassen i Frankrike blev det en modesymbol. Lite totalt oviktig information så här dagen före midsommar 2014.
Jag fortsätter min flugjakt…återkommer förhoppningsvis med ett egendesignat exemplar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar