söndag 13 december 2015

Äntligen, kudden...part 7, med gratis mönster

Varför tar vissa saker så lång tid........jag hade tänkt att lägga ut mönstret på kudden för läääääänge sedan.
Men det kom så måååååånga saker emellan.
Men, nu , här, idag Lucia 2015 kommer det:)

Redo?
Jag hoppas att jag beskrivit på tillfredsställande sätt.....virktexter är inte min starkaste sida.

KUDDEN

Den består av 32 virkade rutor. 16 rutor på varje sida. Man kan sy ihop dom efteråt eller virka ihop under tiden. Det gjorde jag för första gången, och det var mycket smidigare än vad jag trodde.
När man virkar ihop medans man gör rutorna gör man omtag vid vissa ställen på rutan för att sammanfoga. 




Virkad ruta
Jag har virkat med virknål 4 med garnet Lina från Järbo garn. 


Virkförklaringar:
Fast maska (fm)= Stick ned nålen i nästa m, omslag om nålen, drag garnet genom m, omslag om nålen, drag garnet genom båda m på nålen.
Halvstolpe (hst)= Omslag om nålen, stick ned nålen i nästa m och drag garnet genom m, omslag om nålen, drag garnet genom samtliga m på nålen.
Luftmaska (lm)= Gör en löpögla, X omslag om nålen, drag garnet genom öglan X. Upprepa X-X till önskat antal lm.
Smygmaska (sm) = Stick ned nålen i nästa m, omslag om nålen, drag garnet genom m och direkt genom m på nålen.
Stolpe (st) = Omslag om nålen, stick ned nålen i nästa m och drag garnet genom m, omslag om nålen, drag garnet genom 2 m, omslag om nålen, drag garnet genom 2 m.
2 stolpar tillsammans: Virka en stolpe men drag inte igenom garnet genom de 2 sista m, utan börja på en ny stolpe =omslag om nålen, stick ned nålen i nästa m och drag garnet genom m = 4 m på nålen, omslag om nålen, drag igenom 2 m, omslag om nålen drag igenom 3 m.

RUTAN
Virka 6-7 lm, slut till ring med 1 sm i första lm.
Varv 1: Virka 3 lm = 1 st, 1 st, X 2 lm, 2 st tillsammans X, upprepa X-X ytterl 7 ggr. Gör en sm i 3:e lm på 1:a st.
Varv 2: 1 lm, X 1 fm, 10 lm, 1 fm om lm-båge av 2 lm, 5 lm, 1 fm om nästa lm-båge av 2 lm, 5 lm X, upprepa X-X ytterl 3 ggr. OBS! Istället för de sista 5 lm virka 2 lm, 1 st i den 1:a fm (= sista bågen).
Varv 3: 1 lm, 1 fm i st X 14 st om lm-bågen av 10 lm , 1 fm om lm-båge av 5 lm, 5 lm, 1 fm om lm-båge av 5 lm X. Upprepa X-X ytterl 3 ggr.OBS! Istället för de sista 5 lm + 1 fm virka 2 lm, 1 st i första fm (= sista lm-bågen).

Varv 4: 1 lm, 1 fm i st X  hoppa över 1 st , 1 halvst i nästa st XX  1 lm, 1 st i nästa st XX upprepa XX-XX ytterl 4 ggr, 3 lm XXX 1 st i nästa st, 1 lm XXX, upprepa XXX-XXX ytterl 4 ggr, 1 halvst i nästa st, hoppa över 1 st, 1 fm om lm-båge av 5 lm, 7 lm, 1 fm om samma lm-båge av 5 lm X Upprepa X-X ytterl 3 ggr. Sluta med 1 sm i första fm. 

Jag virkade ihop så att det blev en lång bit , dvs 4 rader med 8 rutor i varje rad. Sedan vek jag på mitten, virkade med fm och ett fluffigt, fjädrigt garn ihop 3 sidor, även den som redan satt ihop, stoppade i en innerkudde (45 x 45 cm) och virkade ihop sista sidan. Till sist gjorde jag 4 halvstora tofsar med LINA och fäste i varje hörn. 
Det fluffiga , fjädriga garnet heter ...nu har jag tappat det, men jag har nämnt det tidigare. Man kan också använda TINDRA, också från Järbo Garn. 

Lycka till & enjoy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar