fredag 11 april 2014

Veckans ord....


Humla

Smaka på det, humla, humla……..det smakar gott i munnen, roligt. Vet inte varför jag tycker så mycket om ordet humla. Det känns varmt och snällt.
Och om du dessutom säger det på engelska Bumble-bee, då blir det nästan ändå mysigare. Det bubblar i munnen när man uttalar det.

Humlor, dessa små vindburna varelser. De är så söta och viktiga. Det ser ut som om de brummande virvlar omkring i vinden i för stora, gosiga vinterpälsar.  De fascinerar mig.

När mina barn var små, eller mindre köpte jag en barnbok, som kommit att bli en av mina favoritböcker. Jag älskar den mer än vad barnen gör och har bevarat den på ett säkert ställe , så att den inte ska bli förstörd eller bortglömd.
Den heter Humlans blomsterbok och är skriven av Stefan Casta. I denna fantastiska bok, som handlar om våra svenska humlor, har Maj Fagerberg målat ljuvliga bilder på humlor och växter. Humlorna är små figurer, jättenäpna.
Det blir magi att träda in i den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar